söndag 25 oktober 2009

HBT, HBTQ och fittpoliser

I går kväll kom jag hem till en tom men varm lägenhet. Babe var inte hemma och det saknades i hela kroppen så jag la mig därför ned på hennes kudde en liten stund.

Definitioner på vem som utesluter vem, om bokstavskombinationerna, smög sig på. De är känsliga. Jag talade nyligen med en liten tant som inte ville kalla saker för HBTQ av skälet att hon var rädd att Q:et skulle göra att HBTQ-rörelsen togs över av heterofolk som vill få någon form av "queerpoint" i kanten av sin livsbedrift. Istället kallade hon hellre hela regnbågsrörelsen för bara HBT och uteslöt därmed också den stora grupp ickeheterosexuella som inte kallar sig homo eller bi. Är det här en fråga om generationer, eller homonormer? Eller är jag bara gnällig och får finna mig i att paketera in mig i de felaktiga definitioner som homo och bi är?

Jag har en annan bekant som ofta säger att I och A måste finnas med och jag blir givetvis tvungen att fundera på om jag agerar enligt samma uteslutande mekanismer som den lilla tanten när jag inte tycker att HBTQAI är ett bra begrepp. Jag alltid sett I som en given del a T och A som en given del av Q. Längre in i funderingarna hann jag inte innan jag somnade och vaknade först en stund senare av att två män skrek "jäkla fittpoliser" på utsidan mitt hus. Jag funderade på att kasta ut ägg på dem, men istället gick jag och la mig på min kudde och vaknade först när någons väckarklocka ringde vid halv tio. Då hade jag drömt en dröm om en framtida värld där alla var homo eller bi och där transpersoner och queerpersoner behövde gå omkring med ett pass ständigt på sig, precis som i nazityskland och precis som under apartheid.


To be continued...

Inga kommentarer: