söndag 3 februari 2008

Göteborgs Heteronormsuniversitet
















Tjuvlyssning på festsamtal mellan tre lärarstudenter
(låt oss kalla dem Liv Ullman, Greta Garbo och Jan Guillou).

Liv Ullman: jag tycker helt ärligt att det är för mycket snack
om det här med genus.

Jan Guillou: jag håller Så med dig!
Liv Ullman: dom vill verkligen få in det i allt...
Jan Guillou: ja..(uppgivet suckande)..
Greta Garbo: Jag förstår inte riktigt allt tjatet om genus. Jag
menar. Okay om
det var i något annat land men Sverige är ändå
nästan helt jämställt nu.

Liv Ullman: Ja, jag blir så trött när man vill framställa killar
som fienden hela tiden.

Göteborgs Universitets utbildning av pedagoger upphör aldrig
att slå Svenska Queersamfundet med häpnad. Uppenbarligen saknar
de lärare som skall lära ut jämställdhet feta skills vad gäller både
pedagogik och jämställdhet om folk lyckas gå ifrån lektionerna och
med känslan av att det var hat mot gruppen boys som lärdes ut.

Eller är det studenterna det är fel på? Forskningen om
varför Sveriges kidz inte tycks få de där nya balla
jämställdhetsintresserade lärarna de förtjänar fortlöper.

Dock misstänks Göteborgs Universitets
lärarutbildning ha ett finger med i skurkspelet.

Inga kommentarer: