onsdag 27 augusti 2008

Heteroprivilegier 1


Det finns så många heteroprivilegier. Lyx som
heterosexuella aldrig ens märker existensen av, och
då talar vi inte om lyxen att kunna råka bli gravid.

Exempelvis är det få heterosexuella som får
glädjebubblor i magen för att ens familj inte
rakt av dissade någon man är tokförälskad i
på grund av könet på hon/hen/han.

( som om det inte är svårt nog för kids att få
sina föräldrars approval vad gäller val av käraste ändå..).

För tio år sedan sa min mor att hon skulle undra om
hon gjort något fel om hennes barn blev homosexuellt.
Men tider förändras. Människor kan förändras. Nu, tio
år senare har min familj för första gången sett mig
med en tjej. Med A. Och hon fick lov att finnas, oavsett kön,
och de tyckte om henne (som om man skulle kunna motstå..).

Men: lika glad och bubblig som jag blir av att
familjen accepterade, lika arg blir jag över att
det är något som ickeheteros alls behöver fundera på.