måndag 4 augusti 2008

Så här misslyckas du komma ut på jobbet

Första dan på förskolan "Hallongrottan"
började med att jag inte kände
igen min chef och frågade henne
om det var till chefen som jag
skulle lämna viktiga papperbunten.

Men det ordnade sig. Sedan var
det bara jag och unga småbarnspappan
kvar och det tog inte lång tid innan jag
råkade erkänna min pridevistelse vid en rak
fråga om vad jag hade haft för mig i Sthlm.

Jag betraktade honom leende. Inga märkliga
miner, bara en följdfråga om ifall jag hade varit
rädd då han hört om några killar som blivit
nedslagna någon av de första dagarna.

Det här var kanske mitt
smärtfriaste komma-ut någonsin...
...och pojkbarnen på förskolan
leker med klänningar.

Bekännelsen:
själva målet med att komma ut redan
första dagen låg i en längtan efter att
stället skulle visa sig vara en homofobulv
i queerkläder så att jag med gott samvete kunde
rymma ifrån jobbet och istället ägna mig åt att
vara lesbian på heltid fram till skolstarten.

Mission failed. Vad värre/bättre är: jag tror
dessutom att stället kan vara bästa förskolan
jag spanat in sedan egna barnsben.