tisdag 8 september 2009

Nyhet från tv4, Zlatan kan vara TRANSA!






















Jag har länge noterat att TV4, på såväl nyhetssändningar, tv-tablåer och på deras fotbollshemsida kallar fotboll som spelas av snubbar för fotboll medan fotboll som spelas av brudar kallas dam-fotboll. "Dam-VM" för tjejer, men kort och gott VM när det handlar om killar. "Landslaget" när det handlar om killar, men "Dam-landslaget" när det handlar om brudar.

Jag skrev till TV4s tittarombudsman (notera tittarombudsMAN) för att få reda på om de alls är medvetna om problematiken. Jag skrev: "varför kallar ni på TV4 fotboll som spelas av killar för fotboll medan fotboll som spelas av brudar kallas dam-fotboll?"

Jag fick följande svar:

________________


"Så tror jag faktiskt inte det är.

Med Vänliga Hälsningar
Tittarombudsmannen Janne Andersson
Gästprofessor Södertörns högskola
TV4"

____________________


Kort och gott, "Så tror jag faktiskt inte att det är" var svaret från någon som kallar sig professor.

Janne tog således inte frågan ens på tillräckligt stort allvar för att ens gå in på TV4s fotbollssida och söka genom sidan med sökorden "dam" och "herr". Eller kika i tablån en snabbis. Hade han gjort det hade han nämligen upptäckt att nyheterna om herr-fotbollen står över hela sidan, medan dam-fotbollsnyheter står långt ned på sidan under den lilla rubriken "senaste nytt damfotboll". "Herr" står inte någonstans på hela sidan. Går man in på undrrubriken Landslaget så upptäcker man just att TV4 inbillat sig att det enbart finns ett landslag (och att det givetvis är en snopp som krävs för att man skall få vara med och spela i något för att det skall kallas landslag, kanske tänker sig Janne att det är med snoppen som man får in bollen i mål?). I TV4s tablå under förra veckan stod det "DAM-EM" när det handlade om brudar med bollkoll, men enbart "VM-kval" när det handlade om killar. Att Janne Andersson titulerar på sidan med beteckningen "professor" är således lite missvisande med den låga forskningskompetens han uppvisat.

Och ja, givetvis kan Zlatan tänkas vara transa. Hade jag vart Zlatan, hade jag delvis därför använt min feta pengahög till att muta skiten ur någon så att Janne Andersson avskedas. Inte för att han uppenbarligen är inkompetens i största allmänhet, utan för att jag, som kille, skulle tycka att det vore jäkligt förnedrande att TV4 tror att det är med snoppen jag petar in bollen i mål.

4 kommentarer:

Ria sa...

Du är inte ensam om att vilja spy på TV4s brist på jämställdhet!!

Men så har de 8 manliga krönikörer och en kvinnlig...och tittarombudet tycks inte ha alla fåglar i boet heller, om man säger så. Hehe. Är brevet sant är det respektlöst av helvete.

sofiamaa sa...

Men vilket fräckt svar! Det där STÄMMER ju! Jag har själv spelat fotoboll för x antal år sen, men det var inte förrän någon påpekade det för mig som jag såg mönstret. För även i Finland är det skillnad på damfotboll och "riktig" fotboll. Altid, alltid, alltid står det antingen fotboll eller damfotboll.

Jag brukade påpeka för alla kompisar ungefär för en månad sen att "yes, snart är det fotbolls-EM här i Finland!" å de bara "va, vad har jag missat?!" Och när jag sa då att ja, det var ju DAMfotbolls-EM som skulle gå av stapeln, så fick jag nästan alltid höra ett besviket "jaha...". (vilket är konstigt, eftersom Finlands damer nästan alltid klarar sig bättre än våra herrar.)

ikka sa...

så jävla bra skrivet!! Och ja: Dam-fotboll och fotboll. Det är nämligen något jag gar tänkt på och laggt märke till väldigt tydligt även om jag varken är sportfreak eller fotbollsinsatt. så jäkla bra reflektion.
tumme upp till dig

The Genderrorist sa...

Självklart är skillnaden lika påtaglig som verklig, och den är nog inte begränsad till enbart fotboll utan förekommer garanterat i många andra sporter.

Sedan är ju frågan hur viktigt ämne detta är egentligen?

Svaret är väl avhängigt av hur man ser på orsaken. Förutsätter man att uppdelningen i "fotboll" och "damfotboll" har sitt ursprung ur den mytomspunna patriarkala förtryckar-konspirationen, så visst - då är det en viktig fråga.

Förutsätter man istället att det helt enkelt beror på att herrfotbollen funnits mycket längre, samt har ett extremt mycket större publikt och massmedialt intresse (ÄVEN bland de damfotbollsspelare jag känner!) - ja, då kanske den här frågan ses som rätt lågt prioriterad ifråga om jämställdhetssträvanden som faktiskt genererar någon konkret nytta...?

Bespara mig nu gärna påhopp i stil med att jag vill förminska kvinnor i allmänhet eller damfotboll i synnerhet. Samtliga tjejer i landslaget skulle spela skjortan av mig i sömnen, så varför skulle jag hacka på dem?

Tycker bara att man kanske skall välja sina krig, och spara energin till viktigare frågor...