onsdag 2 september 2009

Dirty Diaries, feministisk porrfilm att ge till mamma i julklapp!














På QX.se kan man nu läsa om, och se den oväntat vågade reklamfilmen för Mia Engbergs bloggstormade svenska feministiska porrfilm Dirty Diaries som nu släpps på DVD. Debatten på nätet rasar över om det går att göra feministisk porr, om den saken tänker jag inte uttala mig före jag sett filmen (vilket jag givetvis tänker göra så snart jag bara lyckas lägga mina händer på den). Däremot är det väldigt intressant att fundera över varför så många blir så upprörda över den kritik filmen innebär mot den vanliga porrindustrin. För en del människor kommer säkerligen filmen framstå som onaturlig. Låt oss hoppas att alla som tänker den tanken också tar tankarna steget längre och inser det onaturliga och absurda med mainstreamporrens filmer där upplägget brukar vara något av följande:

- mannen kommer, filmen når sin höjdpunkt, i något enstaka fall har kvinnan kommit innan.
- flatorna i den lesbiska porrfilmen har slickat varandra, då kommer en man in och vill vara med, vilket han alltid givetvis får, varpå han kommer, och den lesbiska porrfilmen är slut.

Det är nästan helt omöjligt i den vanliga porren att en film enbart innehåller fittstimulering, medan en film som enbart innehåller kukstimulering är synnerligen vanligt. Hör man till den grupp som faktiskt tycker att mainstreamporren framstår som helt normalt och bra sex, då bör man med andra ord fundera lite på vems njutning som är i fokus i mainstreamporren.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Precis som du säger är porr idag rätt så normativ inte bara hur det går till utan inte minst vilket utseende man ska ha eller hur man ska bete sig . Är det verkligen så svårt att se?

Lisa sa...

Tycker nästan synd om män, tänk de som har svårt och komma och det är ju super hajpat att de ska det hela tiden. Fast det är ju samma för kvinnor med. Kan man inte komma så blir det som en slags slag i ansiktet för partnerns ego. Porr ger ju sjukt snevriden bild "hur det ska vara". Sex kan ju vara på så många olika sätt. Kan vara bra att de slänger in en sån där film. he he

Om barnkläderna så tycker jag som du, om jag får barn så kommer jag nog ha alla regnbågens färger på dem och i deras rum. Alla färger och former är fina till både tjejer eller killar. Idag va det några killar inne på gina trikot, tyckte det kändes skönt att se det lilla killgänget strosa runt och testa koftor. Annars brukar folk vara så snarsynta och missa att kolla vissa affärer för det bara är "tjej" eller "kill" prylar där.

gillar dina texter, mycket tänkvärda ;)

Queersammanbrott sa...

Jag tror att jag skulle ha älskat ett barnrum inrett av dig Lisa! :) (för övrigt skulle jag gärna själv ha en pyjamas med barndesignen du länkade till).

Jag tror också, precis som du säger att en sådan här film nog kan vara bra. Både för kvinnor, män och alla andra :)